Share
Marketing en sales

Later lezen?

4 tips voor gratis reclame

Als starter beschik je niet altijd over een ruim budget voor reclame en promotie, terwijl je als startende zelfstandige precies in die opstartfase extra publiciteit kan gebruiken om voldoende bekendheid te verwerven bij je doelgroep. Gelukkig zijn er een aantal methodes die je geen geld kosten en die je kan opnemen in je marketingplan. Leve gratis reclame!

gratis reclame

De kracht van mond-aan-mondreclame

Mond-aan-mondreclame is zowat de sterkst mogelijke promotie voor je eigen zaak. Die kracht schuilt in het feit dat anderen jouw zaak aanbevelen, vanuit hun eigen ervaringen, aan hun vrienden, familie, kennissen, zakenrelaties… en dat maakt veel meer indruk dan wanneer je zelf je bedrijf aanprijst. Hoe creëer je dit?

  • Zeker wanneer je zaak nog maar net is gestart en je nog veel moet bewijzen, komt het erop aan die reclame te stimuleren door onmiddellijk kwaliteit te bieden, door je service te verzorgen en een sterke relatie met je klanten op te bouwen.
  • Doe het beter dan je concurrenten. Beloof minder dan je kan waarmaken, zo kan je telkens weer dat beetje meer bieden dan je klanten verwachten. Dat maakt indruk en zorgt voor extra tevredenheid.
  • Heb je een klant op uitmuntende wijze geholpen, vraag dan of hij/zij je wil aanbevelen. Misschien wil hij/zij wel een korte getuigenis schrijven voor je website of op je sociale media.

Mond-aan-mondreclame gaat trouwens veel verder dan de ‘fysieke’ face-to-face-contacten. Ook via sociale media, zoals Facebook of Twitter, kunnen klanten jouw zaak aanbevelen. Forceer alleszins niks! Het moet een natuurlijk en geloofwaardig proces blijven.

Opgelet! Wanneer je zaak slechter presteert dan verwacht, wanneer je klantenverwachtingen niet inlost en fouten maakt, doet dat eveneens snel de ronde via het mond-aan-mond-kanaal. Meestal zelfs veel sneller dan positieve commentaar. Maak dus altijd jouw beloften waar. Loopt het toch eens fout, zorg dan zo snel mogelijk voor een bevredigende oplossing. Vermijd frustraties bij jouw klanten!

Maak gebruik van sociale media

Sociale media zijn handige tools om foto’s, video’s, artikels… te delen met jouw klanten en prospects en hen op de hoogte te brengen van de nieuwste producten, de laatste trends… Naast het voordeel van mond-aan-mondreclame, kan je eveneens een band opbouwen met je klanten en de expertise tonen die je in huis hebt.

Overdrijf echter niet met te veel commerciële posts. Regelmatig iets de wereld insturen is geen probleem, maar wanneer je dit te vaak doet, komt dit al gauw opdringerig over. Ook hier geldt meer dan anders de regel dat je steeds je belofte moet waarmaken.

Onderschat de impact van de sociale media niet, vooral als het om negatieve reacties gaat, want eens op het net voor altijd op het net. Denk dus goed na voor je iets deelt en check steeds of het niet indruist tegen de waarden van je onderneming.

Bouw een netwerk uit

Elke kans om gratis extra in de kijker te lopen is dan ook mooi meegenomen. Kom onder de mensen en bouw een netwerk uit binnen een kring die zo nauw mogelijk aansluit bij je afzetgebied. Je kan lid worden van een ondernemersvereniging, een serviceclub, maar ook je lidmaatschap van de lokale sportvereniging kan lonend blijken. Het helpt enorm als mensen je persoonlijk kennen. Onze partner UNIZO organiseert allerlei netwerkactiviteiten.

Informeer de (lokale) pers

Het verzorgen van je contact met de lokale pers, zoals de regionale televisiezenders, regionale radiostations, de huis-aan-huisbladen, de regionale radio en informatiebladen van gemeente en steden, maand- of kwartaalbladen van lokale verenigingen, lokale websites… is ook een krachtig promotiekanaal.

De meeste gemeentes en steden beschikken over een lijst van de lokale correspondenten die je kan opvragen. Heb je er bijvoorbeeld al aan gedacht om een persbericht te versturen over de opstart van je bedrijf? Concentreer je steeds op de bekende vijf W’s en de ene H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Overtuig met een doordacht business plan

Voor je kan scoren met reclame, is het nodig om goed te begrijpen met welke aspecten van jouw zaak of bedrijf je uitpakt. Welke het meeste overtuigen.

Vergeet daarom niet na te denken over waarom jouw klanten voor jou kiezen, en bijvoorbeeld niet voor de concurrent om de hoek. En dat doe je met je business plan.

Klaar om je droom te realiseren?

Download de startersgids
Evi Verhaeghe
Door Evi Verhaeghe
10 augustus 2018

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.