Werken bij Liantis

Klantenadviseur Julie Kruijne - hoe plan je de route van een klant?

Geschreven door Florence Van Coillie | Oct 5, 2022 10:29:52 AM

“Go!” Julie Kruijne spreekt zelf het startschot uit, nadat de muisstille ‘beginbiep’ van de dictafoon die het interview moet opnemen, haar toch ter ore komt. “Weinig dingen gaan onopgemerkt aan mij voorbij”, vertrouwt ze me met een glimlach toe. “Misschien is dat meteen al een van de voornaamste kwaliteiten van een klantenadviseur.”

It’s a match

Voor mij zit een hoogsensitief persoon, dat voel ik zo. Eentje met een hart voor Liantis, waar ze – als ‘klantenadviseur sociaal verzekeringsfonds’ – naar eigen zeggen de perfecte match tussen haar twee belangrijkste interesses vindt.

“Een half leven geleden studeerde ik af als bio-ingenieur. Een keuze die me werd ingegeven door het feit dat ik wil begrijpen hoe de dingen in elkaar zitten. Vanuit een soort honger naar het analytische, die ik dus ook kan stillen in mijn huidige job als klantenadviseur. De techniciteit van de materie voedt mijn intellectuele brein, dat zich maar al te graag vastbijt in sociale wet- en regelgeving. Maar daarmee ben ik niet voldaan. Naast het technische heb ik ook het menselijke aspect van doen.”

Hiermee ontkracht Julie een hardnekkig misverstand over de job van klantenadviseur. Dat het enkel om de juiste achtergrond en voorkennis zou gaan. En dat je zonder die bagage niet in aanmerking zou komen.

“Mijn klanten zitten niet te wachten op een droge uiteenzetting van hoe de wetgeving precies in elkaar steekt. Neen, ze willen gewoon in orde zijn en weten wat dat concreet betekent in bepaalde situaties. Die vertaalslag voor hen maken, dat is wat mij zo hard boeit aan deze job. Niks ‘te administratief’ dus, een vrees waar ik in het begin mee kampte. Integendeel. Empathie en klantgerichtheid, daar komt het volgens mij op neer. Een echte compagnon de route zijn, die oplossingsgericht denkt en op die manier vertrouwen wekt.”

 

De Ideale Wereld

Voor Julie is het niet toevallig dat haar wegen uiteindelijk die van Liantis kruisten. Of hoe het begrip compagnon de route in een ideale wereld ook in verschillende richtingen kan werken.

“Ik vind hier een bedrijfsfilosofie die strookt met waar ik zelf voor sta. Echt en oprecht, schouder aan schouder, handen uit de mouwen. Waarden die me op het lijf zijn geschreven en die bij Liantis absoluut geen holle woorden zijn. Dat is de toekomst, en daar willen we samen op inzetten. Door concrete stappen te nemen, in een aangenaam en menselijk kader.”

Ter plaatse blijven trappelen heeft nog nooit iemand vooruitgeholpen, een waarheid als een koe die Julie ook op haar persoonlijke carrièreplanning betrekt.

“Ik ben altijd al een vrouw met een plan geweest. En hier is heel veel mogelijk. Dat weet en voel ik al van tijdens de selectieprocedure. Groeien doe ik nu al, doorgroeien later misschien ook.”

 

Dreamteam

Het hoeft geen betoog dat hier iemand aan het woord is die meer mogelijkheden ziet dan moeilijkheden. Iemand die geduldig luistert naar de worstcasescenario’s van sommige klanten, maar kiest om zich daar niet door te laten overspoelen.

“Willen zien dat de wereld mooier is dan hij soms wordt voorgesteld. Dat is mijn gouden tip aan startende klantenadviseurs. Mensen willen gewoon geholpen worden, en wat is er mooier dan dat te kunnen doen? Blije mailtjes van dankbare klanten, die krijgen we nog vaker dan je zou durven vermoeden.”

Met ‘we’ doelt Julie op haar collega’s. Samen met de klanten vormen zij voor haar de reden dat ze ’s morgens graag gaat werken.

“Ik heb parels van collega’s, die er altijd zijn voor mij en aan wie ik alles kan vragen. Een droom. Het enige wat me soms wakker houdt, is dat we hier en daar nog wat versterking kunnen gebruiken. Laat mijn getuigenis dan ook een warme oproep zijn aan iedereen die zich geroepen voelt om ons dreamteam te vervoegen.”